Lbms 589 multi-tank
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https://www.brawa.de/en/products/h0/wagons/freight-cars/container-car-btmms-58-db-with-ddikr-612-dortmunder-stifts-bier/
The Lbms 589 is a freight wagon for transporting palletised containers used by DB's transport system "Von Haus zu Haus" (door-to-door). In 1958, the SEAG company built two prototypes of the BTmms 58 derived from the BTms 55, which was designed for four “pa” containers. This allowed the specific cargo weight to be increased, which in turn allowed the carrier to pay more advantageous rates for freight. The prototype was further developed to prepare it for volume production, which began in 1960. Over the next six years, a total of 2100 cars of the BTmms 58 class were produced. To simplify dispatching and loading, one end each car had a transition platform located above the buffers or a hand-brake platform in front of the vehicle frame. From the end of the 1970s, a majority of the vehicles were prepared to accommodate the AK69e automatic central buffer couplings, but these were not installed in the end. The inventory of BTmms 58 units – designated as Lbms 589 since the mandatory introduction of the UIC codes on 1 January 1969 – slowly began to decrease from the beginning of the 1980s with the reduction in “pa” container transport. Five LBms 589 cars were last recorded in the inventory of DB AG in 2004. Beginning in 1955 brand-specific “pa” containers were developed for beer transport. They were used mostly as private containers for individual breweries which marked them with their own advertising material. In addition, Deutsche Bundesbahn also held its own which it kept available for other liquid foodstuffs. In total, approximately 200 containers of types Ddikr 621-624, with a capacity of 5m³, were thus created through 1972. Beer containers had ceased to be used on railways by the end of the 1980s. Even today, however, individual containers continue to be used by breweries for large events, among other things.
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Behälter-Tragwagen Lbms589 für flüssige Lebensmittel
https://www.fotocommunity.de/photo/wo-wenn-nicht-hier-patrick-rehn/41933435 https://www.brawa.de/fanwelt/online-museum/h0-museum/gueterwagen-h0/49108-behaeltertragwagen-btmms-58-db-ddikr-621/ https://www.brawa.de/fanwelt/online-museum/h0-museum/gueterwagen-h0/49128-behaeltertragwagen-btmms-58-von-haus-zu-haus-db/
Abgeleitet aus dem, für vier pa-Behältern ausgelegten, BTms 55 baute die Firma SEAG 1958 zwei Prototypen des BTmms 58. Der gebaute Wagen konnte nun mit fünf pa-Behältern beladen werden. Dadurch wurde das spezifische Ladungsgewicht erhöht, was dem Verfrachter den Vorteil einbrachte, günstigere Frachtsätze zahlen zu können. Der gefertigte Prototyp wurde zur Serienreife weiter entwickelt, so dass ab 1960 die Serienfertigung aufgenommen werden konnte. In den darauf folgenden sechs Jahren entstanden insgesamt 2.100 Wagen der Gattung BTmms 58. Zur leichteren Abfertigung und Beladung hatte jeder Wagen an einem Ende eine, über den Puffern liegende Übergangsbühne oder dem Fahrzeugrahmen vorgesetzte Handbremsbühne. Ab Ende der 70er-Jahre wurde ein großer Teil der Fahrzeuge für die Aufnahme der Automatischen Mittelpufferkupplung AK69e vorbereitet, deren Einbau aber letztlich unterblieb. Zum Transport von Bier wurden ab 1955 eigene pa-Behälter entwickelt, welche zumeist als Privatbehälter einzelner Brauereien eingesetzt und entsprechend werbewirksam mit der jeweiligen Hauswerbung beschriftet wurden. Daneben hielt die Deutsche Bundesbahn auch noch eigene, die sie auch für andere flüssige Lebensmittel vorhielt. Insgesamt entstanden so bis 1972 ca. 200 Behälter der Typen Ddikr 621-624, mit einem Fassungsvolumen von 5 m³. Der Einsatz der Bier-Behälter auf der Schiene lief zum Ende der 80er-Jahre aus. Vereinzelt werden sie aber von Brauereien bis heute unter anderem für Großveranstaltungen eingesetzt.
Lbms 589 multi-cysterna
Контейнерная тележка Lbms589 для жидких пищевых продуктов